Den Gyldene Freden

Sedan februari i år har jag haft en projektanställning på ett företag som äger Fjäderholmarnas Krog & Magasin och Den Gyldene Freden i Stockholm samt Fjällgården i Åre. En av de stora fördelarna med den anställningen var att de har kontor ovanför Den Gyldene Fredens restaurang på Österlånggatan i Gamla Stan. Det ligger centralt, man får sitta i samma anrika lokaler som Bellman, Zorn och Vreeswijk har suttit och man har nära till riktigt god husmanskost. Jag och min man äter och lagar sällan husmanskost och precis som de flesta andra så är jag dåligt bevandrad i vår svenska mathistoria. Därför är det extra roligt att kunna skryta om att jag numera har provat både stångkorv, kroppkakor och surstek. Mest förvånad blev jag över att jag för första gången sedan skolbespisningen vågat mig på ärtsoppa, och det var gott! Även kroppkakorna var långt över förväntan. Tror dock det kan bli svårt att göra om just det tricket hemma, så nu kommer jag att bli tvungen att komma tillbaka trots att min projektanställning är över.

Dagens lunch kostar 125 kr. För veckans lunchmeny, öppettider à la carte med mera, besök deras hemsida på www.gyldenefreden.se

Det här inlägget postades i Mat och recept och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

