Vårhelg i Skåne

En gång om året, sedan långt innan jag föddes så har min släkt ätit en jullunch (dansk julefrokost) ihop på juldagen. Olika människor har kommit och gått, maträtter har tillförts och tagits bort och platsen för mötet har varierat. Men traditionen har bestått och någon gång under min uppväxt blev det även tradition att min mor skulle hålla i festligheterna. Människorna som utgör kärnan är numera ungefär de samma – min mamma med man, barn och barnbarn och hennes syster med man, barn och barnbarn. På grund av olika omständigheter, som mest beror på att jag och mina syskon flyttade till Stockholm blev julefrokosten svår att hålla på själva juldagen. Så de senaste åren har den flyttats runt lite under våren till en påskefrokost, pinsefrokost och i år en midt-emellem-frokost den 29 april.

I år var jag sjuk och hade i princip bestämt mig för att stanna hemma och missa frokosten för första gången sedan jag föddes, men så lyckades min syster övertala mig genom att erbjuda full markservice till mig och min dotter under hela bilresan ned. Det blev många jobbiga timmar både ned och hem men det var det värt för en härlig och efterlängtad helg i Skåne med julefrokost, försenad påskäggsletning, sommarvärme i trädgården, Lions ankrace i downtown Södra Sandby och mösspåtagning i Lund!

Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

