Fundamentalist – javisst!

När man är sjuk har man god tid till att fundera och filosofera. Och ibland, mellan febervågorna när känner man sig lite mer kry kan det vara bra att ha bloggverktyget till hands i telefonen. Som i dag då dessa funderingar, som baseras på en rolig twitterkonversation, kom upp i skallen.

"Kvinnor som inte lyder ska straffas" står det på en vägg i Basra, IrakIgår var det Internationella kvinnodagen. En dag som ska uppmärksamma ojämställdhet världen över. Dagen kom till 1910 för att visa på de orättvisor och övergrepp som kvinnor utsätts för över hela världen. På den tiden hade kvinnor inte ens rösträtt i de flesta länder. Givetvis har dessa ojämställdheter jämnats ut i många länder, men i många länder används fortfarande kvinnor som ett redskap eller en ägodel som mördas, våldtas eller utnyttjas av män. Var tredje kvinna utsätts någon gång i sitt liv för ett sexuellt övergrepp i världen, varje dag mördas 10 kvinnor i Brasilien, de flesta av män de känner och i Ryssland finns det ingen lag mot våldtäkt inom äktenskapet och bara i Sverige importeras 400-600 traffickingoffer varje år (en del av dem även barn). Ja, listan är  lång.

Därför tycker jag det är anmärkningsvärt när folk tycker att dagen kan jämföras med kanelbullens dag, när dagen slutar handla om att uppmärksamma diskriminering och börjar handla om att ge frukost på sängen, eller när flera män tyckte att de blev diskriminerade för att de inte hade en mansdag, vilket de i och för sig har. Självklart ska jämställdhet vara ömsesidigt, det är inget att orda om. Diskriminering är fult oavsett vem som utsätts för det och jag tycker minst lika illa om de kvinnor (och män) som tycker att män är sämre som dagispersonal eller när staten gynnar modern i en vårdnadstvist just för att hon är kvinna. Men anledningen till att männens dag kanske inte blivit så stor är för att den inte behövs i samma utsträckning? När män lider eller blir orättvist behandlade är det sällan på grund av att deras kön. Det är där skillnaden finns. Igen, oavsett vem som kränks, misshandlas, förföljs eller mördas är det givetvis fel, men ska man sluta göra något åt det för att det finns många som utsätts? Ska man sluta jaga kvinnoförtryckare för att det finns barnmisshandlare, rasister och djurplågare?

Jag tycker dessutom sällan att det är de män som faktiskt blir diskriminerade som ropar högst i dessa debatter. Nej, det är oftast de medelålders män med som arbetar i en mansdominerad bransch och som sannolikt själva kallar sina kvinnliga anställda för lilla fröken när de inte håller med eller som hellre arbetar med andra män och som för allt i världen inte kan se bortom sin egen näsa. Det är lika sällan dessa män ropar för att de faktiskt vill stötta de män som blir utsatta för könsdiskriminering. Det är mest för att de stör sig på att kvinnor inte rättar in sig i leden. De som hyschar på den kvinnliga kollegans invändningar mot ett förslag, och som sedan tycker samma förslag från en manlig kollega är fantastiskt bra och innovativt.

I går ifrågasatte jag en sådan man för att han kände sig diskriminerad då det inte fanns en mansdag. Det konstruktiva svaret jag fick var Fruntimmer!! När jag sedan frågade varför han blev arg bara för att folk inte höll med om hans uttalande svarade han att han inte har sans för fundamentalister. Haha, jag har nog faktiskt aldrig kallats för fundamentalist förut och tror inte de som känner mig ser mig som en rabiat feminist. Däremot står jag upp för orättvisor, säger ifrån när jag tycker någon blir felaktigt behandlad och jag har svårt för människor som vill att jag ska vara tyst eftersom den värld de lever i passar just deras intressen bäst. Men om det är att vara fundamentalist. Ja, men visst, då är jag väl det då.

Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

