En orgie i franska ostar

Då vårt hus revs i höstas var planen att vi i december skulle flytta in i garaget under resten av byggperioden. Tyvärr har vi, precis som alla andra upplevt att allt inte flyter på sig det ska när man bygger om och vi har fortfarande inte en fungerande boendesituation. Därför blev vi akut inkvarterade hos min bror och hans familj där framför allt jag och Lilla A har bott i ett par veckor nu. Vi har fått full pension på hotell Bromma med sängplats, frukost och middag samt tillgång till tvättmaskin. Därför ville jag som tack för den gästvänlighet de visat göra en liten korg med godsaker åt dem. Min bror och hans fru är båda väldigt förtjusta i goda ostar och spännande korvar, så därför blev jag väldigt positivt överraskad då jag av en slump hittade en liten gömd ostskatt mitt på Nybrogatan i Stockholm att komplettera min gottekorg med.

Den franska ostbutiken Androuet ligger en trappa ner i en liten lokal och är lätt att missa på grund av den timida skyltningen. Men inuti butiken hittar du massor av trevliga franska ostar från både get, ko och får. Jag valde tre ostar: en sotad getost med kraftig smak, en grönmögelost med låg sälta och smulig konsistens samt en pressad och vällagrad hårdost med mycket smak. Har man lite tur kanske man får smaka dem också.

Det här inlägget postades i Mat och recept och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

