Sallad med avokado och halloumi

I lördags var jag och min syster på bio. Vi såg Hamilton, som faktiskt var bättre än jag trodde. Ingen fantastisk film direkt, men lite djupare än your average actionrulle, lite snyggare Persbrandt (ja, ok, mycket snyggare) och lite bättre handling. Lite bättre helt enkelt och precis så okomplicerad som jag behövde. Nåja, det var inte det jag skulle prata om utan snarare fenomenet ”När man är på bio äter man för mycket chips och snask, så man inte orkar riktig mat efteråt”. Därför valde vi att göra en enkel sallad och dricka vin till, men för att göra den lite matigare hade vi avokado i och halloumi till. En snabblagad rätt som man blir väldigt mätt av och som givetvis passar alla er LCHF- och GI-dietare där ute.

Ingredienser 2 pers
2 avokado
1 paprika
1 påse blandsallad
1 paket halloumi
1 röd lök
1 mango
Olivolja
Äppelcidervinäger
Salt och peppar

Skär alla grönsaker i lagom stora munsbitar. Skiva halloumin och stek i en klick smör och en skvätt olivolja tills de får en gyllenbrun färg på ytan. Som vanligt är halloumin godast att äta helt nystekt, så stek den det sista du gör innan servering. Slutligen häller du på lite olivolja, äppelcidervinäger (eller annan vinäger), salt och peppar.

Tips på hur man skär en avokado (och faktiskt också mango) på bästa sätt kan du få på min svägerskas matblogg lottalagarmat.se. Tänk på att mangon inte ska vara för mjuk då den blir svår att dela och blir lite för kladdig i salladen. Den ska vara tillräckligt mogen och god såklart, men får gärna vara aningen fast i fruktköttet så den håller ihop bättre.

Det här inlägget postades i Mat och recept och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sallad med avokado och halloumi

  1. Mrs G skriver:

    En sallad helt i min smak, jag älskar Halloumi och avokado!!
    Persbrandt ja, jag kan tänka mig att offra mig om min man vill se den filmen🙂

    Middagstips: http://wp.me/p1uIV8-2Kr

    Kram Mrs G

  2. Towe skriver:

    Tack så mycket och tack för tipset. Allt med koriander är gott. Punkt slut🙂

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

