Mitt 2011 – En försenad nyårsberättelse

Lite senare än planerat kommer här en liten nyårskrönika över året som gått. Det har varit ett väldigt hektiskt år fyllt att stora händelser och jag tror att 2012 kommer vara fyllt av lika många.

Det nya året började på en balkong i Hammarby Sjöstad. Jag och Johan var bjudna på nyårsmiddag till ett par goda vänner tillsammans med ett tiotal andra vänner och som vanligt när dessa vänner bjuder till middag var maten utsökt och sällskapet fantastiskt. Johan fick dessutom inleda året med hockey framför teven medan övriga festdeltagare dansade. En bra start på år 2011 helt enkelt.

I februari fick Johan använda sin födelsedagspresent från mig. Jag hade ordnat med barnvakt hos farmor och farfar i Jönköping, fixat hotellrum på Familjen Ericsson City Hotel och köpt biljetter till matchen HV71 – Skellefteå, som kanske en del minns var en riktigt rolig match att se som slutade 6-4. Vi hamnade just bakom plexiglaset under hemmastå (jag vågade mig inte på att stå och balansera på en trång ståläktare, höggravid som jag var, annars är det standard) vilket var en helt perfekt plats i just denna match då vi fick se många härliga mål. Vi fick även se Ledin i ett par närkamper precis vid sargen, vilket gjorde Johan glad. Ledda, som kanske inte är den med flest fans i HV71 fick en egen hyllning av en glad Johan som bankade på plexiglaset och ropade på honom efter matchen, vilket verkar ha uppskattats även av Ledda. En ganska lyckad födelsedagspresent alltså. Trots att Davidsson fortfarande var skadad.

I mars åkte jag en sväng till Skåne för att hälsa på och fira Lasses (numera även kallad moffa) födelsedag på Sveriges konstigaste restaurang – Farbror Elofs skafferi. En restaurang jag rekommenderar alla att pröva minst en gång i livet.

Den 16 april kom Lilla A till världen efter endast 5 timmars intensiv förlossning och ett par dagar för tidigt, en händelse som verkligen speglar hennes personlighet – sprallig, ivrig, otålig, envis och väldigt aktiv. Hennes ankomst vände inte bara upp och ner på hela min värld, den ändrade mitt sätt att se på livet för all framtid. Från och med den dagen lever jag inte längre endast för mig själv. Jag är numera ansvarig även för hennes liv – världens underbaraste tjej – i resten av mitt liv.

Lilla A har ända sedan hon föddes fått följa med på diverse tillställningar och resor. Vi har valt att inte göra avkall på vårt liv för att vi fått barn (även om vissa ändringar såklart varit nödvändiga) och hon verkar gilla vårt sätt att leva. Första stora äventyret hon fick följa med på var min brors 40-årsfest. Då var hon endast 2 veckor gammal. Men hon var väldigt populär, skötte sig exemplariskt och verkade ha ganska roligt.

Den 25 juli fyllde jag 30 år. Men istället för att planera stort födelsedagskalas med en 2,5-månadersbebis och allt vad det innebär, så valde vi att ta det lite lugnare. Vi hade ju dessutom just varit på både 40-årskalas hos min bror och midsommarfirande Edsviken. Ända sedan vi blev tillsammans har Johan haft en tradition att göra en överraskningsdag på min födelsedag. Första året tog han med mig till Kräftriket för att åka kanot och mysa med vin och mat på en varm klipphäll. Andra året tillbringade vi hela dagen på Grinda med sol och bad för att avsluta med drinkar på Gondolen. Tredje året åkte vi trehjulingsmotorcykel till Waxholmskastellet där vi övernattade på ett helt tomt kastell (till och med personalen åkte hem över natten, så vi fick restaurang och hotell helt för oss själva). Fjärde året var det enda året då vi bröt traditionen eftersom jag fyllde år på midsommarafton som det året firades traditionsenligt i Dalarna istället. År 2011 blev dock födelsedagstraditionen återinförd och firades på Grinda med övernattning och trerätters på Grinda Wärdshus. Återigen skötte sig Lilla A exemplariskt som somnade strax innan maten serverades och sov sedan hela natten (utom en kort matstund vid 4 såklart).

Sommaren 2011 blev ordentligt actionfylld. Vi rev Lill-Kråkan på tomten inför husbygget. Det nya garaget skulle ju stå där. Till hjälp fick vi flera glada vänner att komma med olika tillhyggen och ta ut sin uppdämda frustration över det stackars lilla huset.

Utöver rivningen åkte vi på konsert i Köpenhamn och semestrade bland annat i Skåne, Furuvik, Örnsköldsvik, Hjortnäs och Falu Koppargruva. Vi hann även med en vandring till Mittåkläppen och en tur till Röros med vår vän J.

Den 31 juli firade vi så vår första bröllopsdag och ville göra något speciellt. Eftersom min syster just då arbetade i Brighton slog vi två flugor med en smäll och besökte henne ett par dagar. Då fick vi ju dessutom barnvakt när vi väl skulle fira vår bröllopsdag med middag på restaurang.

Som vanligt går sommaren alldeles för fort, och så gjorde även denna. En känsla jag delade med både syster och mor, så vi beslöt oss för att boka in en solsemester i september. Resultatet blev en veckas sol, bad och sevärdheter i vackra Side, Turkiet. Detta äventyr har jag tyvärr inte hunnit skriva om här på bloggen än, men det kommer, jag lovar.

Hemkomsten efter en härlig semester den 7 september sotades dock av den fruktansvärda nyheten om att ett plan störtat i Ryssland. Ombord fanns hela det ryska hockeylaget Lokomotiv Yaroslavl, så också en av mina största sportidoler, Stefan Liv. Hela laget omkom och glädjen över att återse min man byttes till sorg. Sorg över att hockeysverige och HV71 förlorat en av de största, sorg över att så många människor omkommit och så många barn får växa upp utan sin pappa. Men framför allt kände jag, och känner fortfarande, sorg för Stefans familj. Förlusten efter en nära anhörig går aldrig över och en förälder ska aldrig behöva begrava sina barn och ett barn ska inte behöva växa upp utan föräldrar, men jag hoppas att de kan gå vidare och bli lyckliga. Så småningom.

Men livet går vidare, så även vårt och september blev inte bara en sorgens månad, utan även en glädjens och kärlekens månad då vi fick närvara på våra vänners bröllop i vackra Dalarna. Härlig fest med roliga människor och jag är så glad att jag fick äran att delta.

Under hösten kom så äntligen det vi väntat på så länge – de stora maskinerna som skulle riva huset. På bara några dagar var huset min man och hans barn bott i sen 2003 och som jag bott i sen 2007 borta. Och jag kunde inte vara gladare. I två månader fick vi låna en lägenhet i stan medan våra vänner var i Brasilien och under tiden rev man huset och gjöt ny grund och förbedde för det nya husets ankomst. Jag hann även med att rädda en stackars äldre man på villovägar och mitt första besök på Dumme Mosse. Under tiden fortsatte min underbara dotter att växa.

I december kom husmodulerna och man kunde äntligen börja få en uppfattning om hur huset kommer se ut när det blir klart. Vi beslutade också hur vårt blivande kök skulle bli. I december var det också meningen att vi skulle flytta in i garaget intill huset, men på grund av förseningar med huset har vi ännu idag inte fått in varken el, rinnande vatten eller varmvatten. Därför bor vi fortfarande i kappsäck, något som börjar tära på oss alla. Därför var det ganska skönt att få komma iväg under jul- och nyårsveckorna. Julen firades i lugn och ro i Hjortnäs medan nyår blev en stor tillställning med hela familjen, min syster och en annan familj i Ramundberget med skidåkning och pulkaåkning.

Ja, mycket har hänt i år. Vi har fått barn och ett nytt hus, människor har lämnat oss och gift sig och vi har fått flera nya bekantskaper. Nu väntar jag på 2012 med spänning som vi än så länge vet kommer bjuda på inflyttning i vårt nya hus, 1-årsfirande och namngivningsfest för Lilla A och ett 60-årsfirande i södra Frankrike. Inte fy skam.

Ett försenat gott nytt år och god fortsättning önskar jag er alla!
Towe

Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

