Från San Fran till Vegas – en bröllopsresa, del 6

Då vi lämnat Grand Canyon bakom oss trodde vi att de häftiga naturupplevelserna på resan redan var upplevda. Men det fanns mer att hämta i denna del av USA. Följ med i sjätte delen av min USA-guide då vi besöker Page som ligger vid gränsen mellan Arizona och Utah.

Om du missat de tidigare inläggen, kan du läsa dem genom att klicka på länkarna nedan:
Del 1 – San Francisco
Del 2 – Från San Francisco till San Luis Obispo
Del 3 – Mot Los Angeles
Del 4 – Laguna Beach, Palm Springs och Phoenix
Del 5 – Grand Canyon

Dag 14: Antelope Canyon och Horseshoe Bend
Jag är en sån där person som älskar att planera och grotta ner mig i alla kartor, guideböcker och bilder från resmålet innan jag åker. Inte för att jag vill ha allt planerat in i minsta detalj, men för att det är en del av upplevelsen med resandet. Jag vill kunna längta, fundera på vad jag har lust att göra och framför allt känna att jag vet vad jag väljer eller väljer bort när jag väl är där. När jag började planera inför USA-resan hade jag väldigt svårt att hitta information om Page. Stadens hemsida ser ut som att den blev byggd i början av 90-talet och det var svårt att söka på turistinformation om en stad som heter ‘sida’ på engelska. Det gjorde att vi inte hade mycket information om området innan vi kom dit. Detta verkar dock ha förändrats bara på det året som har gått sen vi var där. De har numera en turistsajt, som dock verkar vara under uppbyggnad så snart kan man nog hitta mer fyllig information om ställena vi besökte och vad området mer har att erbjuda, som tex Lake Powell.

Vår första destination blev till Antelope Canyon, en smal kanjon som skapats av en spricka som floder av vatten sedan fortsätt att karva till dessa fantastiska formationer.  Kanjonen tillhör Navajoindianerna och ligger strax utanför Page. Man kan inte åka till kanjonen på egen hand utan endast med en guide. Ett besök kostar omkring $30 beroende på vilket företag du väljer. Vi åkte med ett litet företag som heter Roger Ekis’ Canyon Tours som hade trevliga och roliga guider  som alla växt upp i området. Man åker med jeep till kanjonen från centrala Page och besöket tar 1-2 timmar. Det finns inga toaletter och all förtäring (utom vatten, som man måste ta med sig själv) är förbjuden. Kanjongolvet är av finkornig sand vilket betyder att det är svårframkomligt för rullstolar. Men trots alla dessa krav och måsten så är besöket väl värt både besvär och pengar. De som gillar att fotografera kan dessutom boka photographers tour. Då får man extra lång tid i kanjonen och de gör det möjligt att ställa upp stativ för att få extra bra bilder. Bästa tiden att besöka kanjonen är mars-oktober då soljuset letar sig in genom kanjontaket och skapar häftiga ljuspelare ner mot marken.

Nästa stopp var Horseshoe Bend som är en superhäftig naturformation i Glen Canyon som skapats på samma sätt som Grand Canyon, nämligen av att Colorado River borrat sig ner genom stenen och skapat en kanjon. Ett hett tips om man vill få coola bilder på hästskon är att ta med en fiskögelins till kameran.

Det är gratis att besöka Horseshoe Bend som ligger cirka 1 km nerför en brant stig från parkeringsplatsen. Stället är tyvärr omöjligt att ta sig till om du har rullstol, barnvagn eller svårt att gå och jag rekommenderar alla föräldrar att hålla hårt i sina barn. Utsiktsplatsen ligger nämligen 305 meter över floden. Det är en bit att falla…

Dag 15: Glen Canyon Dam och Little Hollywood
Besöket på Glen Canyon Dam stod i bjärt kontrast till gårdagens vackra naturfenomen, men innehöll ändå en slags naturupplevelse. Konstig grej att säga, kan tyckas, men vid dammen låg ett besökscentrum med ett gratis museum som drivs av staten. På museet fanns en utställning om områdets utveckling. Man kunde se fossiler från fiskar och dinosaurier, lära sig om den stora översvämningen 1983 och hur dammen påverkat naturen och djurlivet sedan den byggdes. Det fanns också en möjlighet att för $5 gå en rundtur inuti dammen för att se turbinerna och få vandra ovanpå dammfästet.

Glen Canyon Dam byggdes 1956-66 för att försörja stora delar av sydvästra USA med el. Det är den näst störst dammen i USA och har skapat den artificiella sjön Lake Powell som är ett mycket populärt rekreationsområde för amerikanerna. Den är 220 meter hög och 480 meter bred vilket är fem meter kortare, men 100 meter bredare än sin större kompis Hoover Dam. Storleken baseras dock på kapaciteten då dammen har 1296 MW mot Hooverdammens 2080 MW. Johan som älskar maskiner och teknik blev ju eld och lågor över att få se allt det spännande. Tyvärr hann vi inte gå rundturen, men jag tror det skulle vara en häftig upplevelse att få se hur en damm ser ut inuti.

Efter Page reste vi vidare till den lilla staden Kanab i Utah, även kallat Little Hollywood och bodde på världskända Parry Lodge. Stället är känt för att ha haft många kända skådespelare från Hollywood som gäster under de över 100 filminspelningar som skedde i och runt Kanab. Staden har inte mycket mer än ett fåtal restauranger, en lokal kiosk, en verkstad och lite hus, men det var inte staden som sådan som regissörerna sökte sig till utan snarare den western-idylliska naturen.

I ladan som låg mitt på gården på Parry Lodge visades en av filmerna som spelades in i Kanab, varje dag klockan 20.00. När vi var där fick vi se ”Kansas Raiders” från 1950 med en ung Tony Curtis i en av rollerna. Man satt på vanliga pinnstolar, det var ca 15 grader i luften och 2-3 cm mellan varje planka, så det var inte särskilt varmt, men inte desto mindre en ganska rolig upplevelse och faktiskt ganska mysigt när vi väl hade hämtat varma kläder och filtar att svepa in oss med. Om ni nån gång kommer förbi Kanab, så är ladan på Parry Lodge något jag varmt rekommenderar.

Efter frukost dagen därpå lämnade vi filmstjärnornas hotell i Kanab och fortsatte mot Zion National Park. Men om det förtäljer vi nästa gång.

Gör vår resa
Vi reste med researrangören Swanson’s som ordnade resa, boende och bilhyra, men givetvis kan man göra resan på egen hand. Här är några nyttiga länkar för er som vill göra samma resa som oss:

Turistinformation – Page
Turistinformation – Antelope Canyon
Jeep Tours till Upper Antelope Canyon
Vägbeskrivning – Horseshoe Bend
Glen Canyon National Park och besökcentrum
Vårt hotell i Page –  Marriott, Courtyard at Lake Powell
Vårt hotell i Kanab – Parry Lodge

Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera: