Så du vill inte ha ost heller?

Jag har varit Espresso House-slav sedan deras första café öppnade på Sankt Petri Kyrkogata i Lund. På den tiden serverade de bland annat nybakade bagels och baguetter från bagaren på Botulfsplatsen på beställning och det fanns massor med olika pålägg att välja mellan. Numera kan man välja mellan ett fåtal sorter och alla har blivit förberedda på morgonen. Men eftersom de fortfarande godast i Sverige (har inte provat Starbucks på Arlanda dock), så jag kommer fortsätta köpa mitt kaffe på Espresso House.

I morse var inget undantag. Eftersom vi renoverar köket behövde jag även en frukost, så jag köpte scones med juice och latte. Jag brukar oftast bara vilja ha smör på mina scones som ska vara varma så smöret smälter ner i brödet. Så jag bad som vanligt om att endast få smör som pålägg istället för ost, cream cheese och sylt. Visserligen brukar de tycka det är konstigt, kanske skaka på huvudet eller höja ett ögonbryn, men tjejen på fiket idag tog nog priset i tävlingen om vem som kan fråga samma sak flest gånger:

Jag: Jag vill beställa en frukostklassiker, men kan jag få endast smör till mina scones, tack?
Hon: Bara smör?
Jag: Ja, alltså, istället för de andra påläggen, kan jag få bara smör istället, typ tre-fyra stycken (det är vääldigt små paket…)
Hon: Men vadå, vill du bara ha smör?
Jag: Ja, tack.
Hon: Ingen cream cheese alltså?
Jag: Nej, tack.
…..
Tjejen bakom disken lägger ner sylt i påsen.
Jag: Jaha, nu missförstod du nog. Jag vill alltså inte ha sylt, bara smör.
Hon: Men vadå? Vill du inte ha något annat pålägg än smör?
Jag: Nej, tack. Bara smör, tack.
Hon: Så du vill inte ha ost heller?

Suck. Var jag otydlig på något sätt? Är det så sjukt konstigt att man gillar att ha endast smör på mackan? Har människor hjärntvättats av alla ”fett är superduperfarligt – ät endast en grapefrukt på hela dagen”-bantningskurer att de tror att alla gått på dessa dumheter? Eller handlar det kanske om genus nu igen? Kanske tror de att bara för att jag är tjej så ska jag välja en liten sallad istället för biffen på restaurangen och föredra torra brödkanter utan smör? Men då kan jag avslöja en hemlis. Jag vägrar äta/dricka light-produkter, jag dricker kaffe med socker och mycket standardmjölk, bacon ska vara knaperstekt (nästan bränt) och jag föredrar blodig biff framför fisk. Dessutom, när köttet är färdigstekt så använder jag stekspadet i såsen eller häller det direkt på köttbiten. Sån är jag. Deal with it.

Det här inlägget postades i Mat och recept, Personligt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

