Ingen öl?!

När jag var liten lyssnade min pappa ofta på några danska komiker som kallade sig De Nattergale (det är lek med ord och betyder typ näktergalarna och de natt-tokiga), från norra Jylland som berättade roliga anekdoter och spelade och sjöng sånger. Norra Jylland är typ danskarnas svar på Norrland eller Skåne, dvs många danskar begriper inte vad de säger. För några år sedan lade jag upp ett YouTube-klipp på en sång de skrivit som en parodi på en av Danmarks älskade sånger. Den hittar du här. Den här gången tänkte jag lägga upp en sång de skrivit själva som heter Ingen öl. Det är inte så mycket en sång som en berättelse med komp som plötsligt bryter ut i körsång i slutet.

Under videon hittar ni först den svenska översättningen av texten så ni kan hänga med och därefter den nordjyska (nej, inte danska, texten är skriven som de uttalar det). Hoppas ni gillar den!

Den svenska texten
Jag vaknade en morgon, av att jag blev vid medvetande
Jag vaknade en morgon, av att jag blev vid medvetande
Så när jag hade varit på toaletten och drog i spolningen – då ramlade cisternen ner från väggen.
Frugan blev lite purken, men – äh, skit i det…

Sen föll garageporten ner över taket på Fiaten. Ja!
Sen föll garageporten ner över taket på Fiaten
Så när jag skulle köra ut från garaget råkade jag köra rakt in i köpmannens bil.
Eh, köpmannen nog kanske lite sur, men – äh, skit i det….

Sen kom jag till jobbet, då hade fabriken brunnit ner.
Ja, sen kom jag till jobbet, då hade fabriken brunnit ner.
Ja, så då körde jag lugnt bort till arbetsförmedlingen,
men där fanns inga jobb att få.
Jag grät en skvätt, men då blev de visst lite sura, men – äh, skit i det….

Så kommer jag hem i köket, där ligger en lapp från min fru: ’Adjö’.
Så kommer jag hem i köket, där ligger en lapp från min fru: ’Adjö’, stod det.
Ja, men då skulle jag verkligen behöva en öl, så jag öppnar kylskåpet.
– Men där finns ingen öl. Och det var verkligen skit.
– Fanns det ingen öl?!
– Det fanns ingen öl!!
– Det var verkligen skit!
– Ja, så jag ryckte av kylskåpsdörren och rotade igenom hela kylskåpet, men det fanns ingen öl!
– Ååååh, skit!
– Det fanns bara prickig korv och leverpastej och kärnmjölk…
– Ååååh, skit!
– … italiensk sallad och fetaost och några gamla, mjuka gurkor…
– Åh nej, åh nej, åååh skit!
– … heeeeelt inne i hörnet og heeeelt inne i hörnet, låg det lite sylta som hade legat där enda sen jul!
– Åååh, jaa!
– Men det fanns ingen öl…
– Fanns det ingen öl?!
– Det fanns ingen öl!
– Vilket skit!
– Ingen öl!
– Ingen öl?
– Ingen öl!
– Skit!
– Öl!
– Skit!
– Öl!
– Skit!
– Öl!
– Skit!
– Öl!
– Skit!
– Åh nej, åh nej….

Åh, skit – det fanns ingen öl!
Åh, skit – det fanns ingen öl!
Åh, skit – det fanns ingen öl!
Det fanns ingen ööööööl!
(Det fanns ingen öl, det fanns ingen öl, det fanns ingen öl…)

Åh, skit – det fanns ingen öl!
Åh, skit – det fanns ingen öl!
Åh, skit – det fanns ingen öl!
Åh, skit – det fanns ingen öl!
Åh, skit – det fanns ingen öl!
Det fanns ingen ööööööl!
(Det fanns ingen öl, det fanns ingen öl, det fanns ingen öl…)

Ååååh, skit – det fanns ingen öl………

Den nordjyska texten
A vågned’ en morgen – ved at a kom til mig sjel … ja!
A vågned’ en morgen – ved at a kom til mig sjel.
Så da a ha’d været o’ toilet, og a trak nie’ – så faldt æ’ cisterne ned fra æ’ væg.
– Æ’ kurn’ hun blev godt nok lidt sur men – nå ja, hva skidt…

Så faldt æ’ garageport lige nie’ oven i æ’ tag o’ æ’ Fjat.
Så faldt æ’ garageport lige nie’ oven i æ’ tag o’ æ’ Fjat.
Så da a kører ud fra æ’ garage – så kommer a til og køre lige ud i æ’ brugsmand.
– Æ’ brugsmand blev godt nok lidt sur men – nå ja, hva skidt…

Så kommer a hen o’ arbe’d – så er æ’ fabrik brændt ned … ja.
Så kommer a hen o’ arbe’d – så er æ’ fabrik brændt ned.
Nå, men a kører stille og roligt hen o’ æ’ arbejdsformidling,
men der er æ’ noget arbe’d og få.
– A tø’d nu og de var lidt sure men – nå ja, hva skidt…

Så kommer a hjem i æ’ køkken – der ligger en seddel fra mi’ kurn’: ‘Farvel’.
Så kommer a hjem i æ’ køkken – der ligger en seddel fra mi’ kurn’: ‘Farvel’ stod der.
Nå, men a ku’ godt trænge til en øl, så a lukker æ’ køleskab op.
– Men der er ingen øl. Og det var noget skidt.
– Var der ingen øl?!
– Der var ingen øl!
– Sikke da no’ed lort!
– Ja, a flåed’ æ’ køleskabsdør aw og roded’ det hele igennem, men der var ingen øl!
– Åååhh, lort!
– Der var kun leverpostej og spegepøls’ og kjærn’mælk…
– Åååhh, lort!
– …Italiensk salat og fetaost og nogen gammel, bløde agurker…
– Åh nej, Åh nej, Åååhh lort!
– …og hiel ind’ i en hjørne, og hiel ind’ i en hjørne der lå der en styk’ sylt’, der hå’d leg’n der hiel sid’n jul…!
– Åååhhha!
– Men der var ingen øl…
– Var der ingen øl?!
– Der var ingen øl…
– Sikke da no’ed lort!
– Ingen øl!
– Ingen øl?
– Ingen øl!
– Lort!
– Øl!
– Lort!
– Øl!
– Lort!
– Øl!
– Lort!
– Øl!
– Lort!
– Åh nej, Åh nej…

Ååårrhh, lort – der var ingen øl!
Ååårrhh, lort – der var ingen øl!
Ååårrhh, lort – der var ingen øl!
Der var ingen øøøøøøøl!
(Der var ingen øl, der var ingen øl, der var ingen…)

Ååårrhh, lort – der var ingen øl!
Ååårrhh, lort – der var ingen øl!
Ååårrhh, lort – der var ingen øl!
Ååårrhh, lort – der var ingen øl!
Ååårrhh, lort – der var ingen øl!
Der var ingen øl, der var ingen øl, der var ingen…

Ååårrhh, lort – der var ingen øl………………..

Det här inlägget postades i Humor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

