Gräsänkesallad med halloumi

Som fru till en varannanveckapappa (de äldre barnen alltså, inte min dotter) så får man stå ut med att man ena veckan har fullt hus från 14-tiden och andra veckan är ensam med dottern till tidigast 20. Igår kväll var en sån kväll då maken kom indrällandes kring 22.30. Då fick man äta ensam. Problemet med att äta ensam är inte ätandet i sig utan att ställa sig och laga något som man inte får glädjen att njuta av med någon annan. Därför har jag alltid svårt att hitta på vad jag ska äta de veckor bonusbarnen inte är hemma vilket oftast resulterar i nån snabblagad pastarätt. Men nu har jag bestämt mig för att börja laga mer GI och då kanske inte pasta är den mest lämpliga födan.

Nåväl, en enkel och snabblagad maträtt som oftast slinker ner i gräsänkemammans mage är sallad. I salladen kan man med fördel lägga i det man har hemma i kylskåpet (tomat, gurka, oliver) och igår fick den prydas av ett halvt paket halloumi. Istället för halloumi kan man lägga till kyckling, tonfisk, grillade laxbitar, bönor, ägg, feta eller andra godsaker.

Ingredienser – 1 person
En halv kruksallad
En liten röd paprika
Salladslök
Ett halvt paket halloumi
En klick smör och en skvätt olivolja

Dressing
Även här brukar jag ta vad man har hemma, oftast innebär det olivolja, balsamvinäger, en pressad vitlöksklyfta och kryddor (tex timjan, salt, svartpeppar, rosmarin, vitpeppar)

Gör såhär
Skölj och skär sallad, paprika och salladslök till lagom stora munsbitar och lägg ut på en tallrik. Skiva halloumin och stek i en klick smör och en skvätt olivolja tills de får en gyllenbrun färg på ytan.

Tänk på att halloumin är godast när den är helt nystekt. Servera med ett glas rött, i mitt fall en Brolio.

Smaklig spis!

Det här inlägget postades i Mat och recept och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

