Restaurangtips i Brighton – del 2

Jag och Johan åkte till Brighton för att fira bröllopsdag och hälsa på min syster och passade naturligtvis på att äta gott under besöket. Förra veckan tipsade jag om de tre första restaurangerna vi besökte i Brighton. Här kommer de tre sista. Enjoy!

Jamie’s Italian
Tycker ofta att Jamie Oliver lagar mat som ser väldigt tilltalande ut i teve och snubben verkar ju väldigt mysig. Så när min syster föreslog att jag och Johan skulle fira vår bröllopsdag på Jamie’s Italian tyckte jag det lät som en bra idé. Tyvärr var väntetiden för att få bord ganska lång (det gick inte att boka bord i förväg) och när vi väl fick ett bord var maten inte så spektakulär som man hade förväntat sig. Det var absolut inget fel på stället – servicen var bra och maten var god, men man väntar sig mer av en kändisrestaurang. Dessutom hamnade notan på ungefär det den skulle gjort här hemma till skillnad från de övriga restaurangerna vi besökte under resan. Så gillar man italiensk mat och vill kunna skryta med att man ätit på en kändisrestaurang så är det ett trevligt ställe, men vill man ha riktigt god mat till ett billigare pris rekommenderar jag att man testar något av de andra restaurangerna jag tipsat om.

Pris huvudrätt: £ 15-17
Hemsida: www.jamieoliver.com/italian

Riddle and Finns Champagne & Oyster Bar
Riddle and Finns ligger inklämd på en trång gata mitt i the Lanes och är känd i Brighton för sina fisk- och skaldjursrätter. Stället är helkaklat i vitt och man sitter på högstolar vid stora marmorbord dekorerade endast med stora silverkandelabrar med levande ljus i. För den som gillar fisk och skaldjur finns allt man kan tänka sig. De uppmanar även till att man delar på flera smårätter, som en slags tapas i havsdjursvärlden. Är man inget fan av mat från havet, finns dock endast en måltid att välja på – en ganska tråkig sallad med getost. Men deras efterrätt nog den bästa jag smakat hittills. De kallar den Banoffee, en toffeekrämkaka på digestivebotten med grädde och färsk frukt. Namnet kommer av att det egentligen ligger en ring av färska bananer ovanpå toffeekrämen, men allergisk som jag är mot banan så rekommenderade servitrisen att jag testade den ändå, utan banan. Riktigt gott.

Riddle and Finns ligger definitivt på den övre delen av prisskalan, men Brighton är bra på skaldjur och Riddle and Finns är bland de bättre i Brighton. Så gillar man fisk och skaldjur kan det vara värt ett besök. Inte minst för deras grymma Banoffee.

Pris huvudrätt: £ 10-20
Hemsida: www.riddleandfinns.co.uk

Artisan
Sista stället jag vill tipsa om var fiket vi i princip snubblade över på morgonen för hemresan då vi ville äta frukost någonstans i närheten av syrrans jobb. Artisan är en kombinerad delikatessdisk och ett kafé som serverar sallader, mackor gjorda på nybakat bröd, bakelser, croissanter, ostar, oliver, pajer och soppor. De har även en uppsjö av milkshakes, smoothies, teer och kaffesorter. Kaféet är väldigt litet, men charmigt och har gott kaffe gjorda av de kaffepassionerade ägarna. Bra tips för en frukost, brunch eller take away-macka för äventyr utanför stan.

Hemsida: www.artisanlivetoeat.co.uk

Det här inlägget postades i Mat och recept, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Restaurangtips i Brighton – del 2

  1. Matilda skriver:

    Den desserten såg ju sagolik ut!

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

