1 månad sedan Oslo och Utøya

Jag har alltid haft en djup relation till Norge. Min bror är född där, jag har vänner som bor där och har själv tillbringat flera sommarveckor i husvagn på väg genom Hardangervidda eller Oslo eller parkerad under ett bigaråträd vid en fjord i Västnorge. 2008 höll jag och min familj en privat avskedsceremoni efter min fars död i djup snö på Ulriken i Bergen. Därför känns det nästan som om det var mitt land som drabbades, och det kunde det lika gärna ha varit. Förra året sprängde en man sig själv mitt i julklappsinköpen i centrala Stockholm. Som tur var kom vi lindrigt undan då självmordsbombaren totalmisslyckades med sitt uppdrag och skadade, utöver sig själv, endast byggnader.

Jag kommer för alltid att minnas den fruktansvärda dag då Anders Behring Breivik slaktade 77 människor i Oslo och på Utøya och jag beundrar verkligen norrmännens förmåga att trots det som hänt fortsätta att älska och tro på demokrati och frihet. De övergick inte, som andra terrordrabbade länder gjort, i hat och misstänksamhet mot sina medmänniskor. Visserligen har vi inte sett de slutgiltiga effekterna av attacken, men hittills har deras inställning varit mycket beundransvärd. Helle Gannestads numera världskända formulering summerar ganska väl det norska folkets inställning till det som hänt: ”Når en mann kan forårsake så mye ondt, tenk hvor mye kjærlighet vi kan skape sammen”. Bekämpa ondska med kärlek. Det är det enda som biter.

Den 22 juli 2011 miste totalt 77 personer livet i Oslo och på Utøya. Den yngsta blev bara 14 år gammal. Mina tankar går till dem och till deras familjer och vänner. Jag tänder ett ljus till dem ikväll. Må de vila i frid!

Det här inlägget postades i Övrigt och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

