Min förlossningsberättelse

Det var länge sedan jag skrev sist och orsaken är att vi bara två dagar efter att jag skrev senaste inlägget äntligen fick vårt älskade barn – hädanefter kallad Lilla A. Då jag precis som de flesta andra förstföderskor sög åt mig allt jag kunde om olika förlossningar, bedövningsalternativ med mera tänkte jag dela med mig av min förlossningsberättelse till de som vill läsa. Såhär gick det till när Lilla A kom till världen en tidig morgon den 16 april 2011:

Värkarna började redan på fredagsmorgonen den 15 april och vi hade misstanke om att vattnet hade gått. Då jag hade en inbokad tid hos barnmorskan passade vi på att kontrollera om vattnet gått och hon skickade mig då upp på ytterligare kontroll på Gyn-akuten. Efter ett par timmar, några kontroller och ultraljud visade det sig att vattnet inte hade gått och värkarna hade avtagit, så det var bara att åka hem och vänta.

Fredagskvällen kom och vi åt middag och tittade på teve med barnen som vanligt. Medan Johan nattade barnen återkom värkarna med full kraft och redan vid 22-tiden hade jag 6 minuter mellan värkarna. Efter ytterligare en timme var det bara 3 minuter mellan värkarna så vi bestämde oss för att åka in till Förlossningen på Danderyds Sjukhus. När vi tillslut skrevs in och hade fått vår första kontroll var klockan 0.25. Jag var då öppen 7 cm och hade 1-2 minuter mellan värkarna. Därefter gick allt väldigt fort. Vi bad om att få in en narkosläkare som kunde sätta en epiduralbedövning, men när han väl kom var jag redan öppen 9 cm och då värkarna kom så tätt så hann han aldrig sätta in slangen. Istället fick jag en spinalbedövning. Ofta dämpas värkarna efter en ryggbedövning och det hände även mig, vilket betydde att jag fick en timmes välbehövd paus inför utdrivningsskedet. Snabba förlossningar har sina fördelar, men det tar ganska mycket fysisk kraft då man inte får vila mellan värkarna. Men när en timme gått och jag fortfarande inte hade fått fler värkar fick jag värkstimulerande dropp för att få igång förlossningen igen. Tyvärr hade det då gått så lång tid att spinalbedövningen redan börjat avta och utdrivningsskedet skedde därför helt utan bedövning (vilket barnmorskan dock menade var bra för att jag skulle kunna krysta på rätt sätt). Som tur var gick utdrivningsskedet väldigt fort och på under 25 minuter var hon äntligen här – vår älskade dotter på 3010 gram och 48 cm! Liksom min mor och mormor hade jag snabb förlossning, vilket givetvis kan vara både positivt och negativt. Jag upplevde det mest positivt (om än fysiskt påfrestande) och jag hade till och med turen att slippa bli sydd – trots snabb förlossning!

Jag var väldigt rädd inför förlossningen och irriterade mig på när folk svarade att det inte var något att vara rädd för. ”Kvinnor har fött barn i alla tider och klarat det, du kommer också klara det.” Självklart sa man så  i all välmening, men det jag ville höra var att var ok att vara rädd för smärtan eller tappa kontrollen och sen få en kram eller några tips på hur man bäst tacklar sin rädsla eller hur man bäst tar sig igenom smärtan. Så mitt bästa tips till er som liksom jag är kontrollfreaks och/eller är rädda inför förlossningen, är det tips jag fick strax innan min egen förlossning:

1. Andningen är A och O – Lär er andas genom värkarna, man måste inte ta en profylaxkurs (jag gjorde inte det), men om man tror att man inte kan fokusera på andningen självmant så kan det vara värt pengarna.

2. Fixa en klocka med tidtagning och be din partner klocka värkarna. När du vet hur långa de är, be honom/henne meddela när halva tiden har gått (eller oftare om du så vill). På så sätt tar du kontroll över värkarna så du slipper känna att de är oändligt långa.

Dessa tips hjälpte mig jättemycket. Det var mycket lättare att ta sig igenom varje värk, fokusera på andningen och behålla mitt lugn och min kontroll över situationen trots smärtan. Ett annat bra tips är att vara noggrann med ditt förlossningsbrev. Här kan man skriva om man har särskilda rädslor, funderingar eller krav inför förlossningen, vilka medföljare och vilken smärtlindring man vill ha. Jag skrev till exempel att jag ville att barnmorskan alltid skulle informera mig inför varje steg, vara tydlig med vad de skulle göra och hur de skulle göra det så att jag hela tiden kände att jag hade kontrollen eller åtminstone visste vad de gjorde och varför. Jag skrev också att jag, förutom epidural (som blev spinalbedövning istället) endast ville ha lustgas som bedövning. Lustgasen är ganska effektiv, men jag blev väldigt illamående av den, vilket ledde till att jag ibland undvek att andas i gasmasken och tog slutet av värken utan bedövning. Det är tydligen ganska vanligt att man blir illamående av lustgasen, något som kan vara värt att fundera på när man bestämmer sig för vilken smärtlindring man vill ha. Testade också TENS under värkarbeten, men den tyckte jag inte fungerade alls. Blev mest frustrerad på den och lade den åt sidan efter ett tag. Hade jag inte blivit betalningskyldig, hade jag sannolikt slängt den i väggen. Men alla är olika och vissa tycker den är toppen. Vill man prova går de oftast att hyra från mödravårdscentralen.

Det var min förlossningsberättelse. Hoppas någon kan få nytta av den där ute. Jag vill rikta ett särskilt tack till mina barnmorskor Anette och Anette på Prima Liv och Förlossningen på Danderyds Sjukhus – med er hjälp fick jag en fantastisk graviditet och all stöd och hjälp man kan önska sig under förlossningen. Ni är fantastiska!!

Slutligen vill säga till alla er som väntar barn där ute – förlossningen ÄR tuff och det GÖR ont, men till skillnad från när man har en obotlig sjukdom så går det över och den vissheten ger dig en kraft som tar dig igenom smärtan. Lycka till och grattis i förskott!

Det här inlägget postades i Familj & relationer, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

