Från San Fran till Vegas – en bröllopsresa, del 4

Vi har nu kommit till fjärde delen i vår fantastiska bröllopsresa till USA. Den här gången reser vi österut via Laguna Beach och Palm Springs till Phoenix. Läs de tidigare inläggen via länkarna nedan:

Del 1 – San Francisco
Del 2 – Från San Francisco till San Luis Obispo
Del 3 – Mot Los Angeles

Dag 7: Laguna Beach och Palm Springs
Vi lämnade Los Angeles ganska tidigt på morgonen för att hinna åka via Laguna Beach på väg mot Palm Springs.

Laguna Beach som ligger på kaliforniska kusten mellan Los Angeles och San Diego är en bohemisk stad med vackra stränder och mysiga caféer. Många besöker staden för att bada i havet, sola och njuta av den avslappade atmosfären. Eftersom vi var där i oktober var det bara 18-20 grader i havet, vilket är på tok för kallt för en badkruka som jag. Men Johan badade entusiastiskt ett par timmar medan jag drack en kaffe och tittade på vågorna.

Besöket i Laguna Beach blev kortare än vad framför allt Johan önskade då vi hade en bit att köra till Palm Springs. När vi väl kom fram till hotellet i Palm Springs blev vi dock mycket positivt överraskade. Det var definitivt det bästa hotellet hittills. Mycket bra service, härligt poolområde och stora rum med bra AC (det var 40 grader på dagen och 30 på kvällen så AC är definitivt ett plus).

Dag 8: Outlet Shopping
Eftersom vi dittills på resan haft ett något svalare klimat än i Palm Springs (ca 15 grader i norra Kalifornien och 20-25 grader i söder) tog det ett tag att anpassa sig till de varmare temperaturerna. Så efter ett dopp i poolen bestämde vi oss för att söka skydd skuggan på ett av de stora outlet shoppingcenters som finns utanför både Palm Springs och Palm Desert. Desert Hills Premium Outlets är två stora outlets 20 min väster om Palm Springs som säljer kläder, skor och smycken av märken från bland annat Puma, Nike, Prada, Hugo Boss och Ralph Lauren.

Dag 9: Indian Canyons
Andra dagen i Palm Springs kunde inte varit en större kontrast till den första. Då åkte vi nämligen ut i naturen, till Indian Canyons, en av Nordamerikas största oaser som består av tre kanjoner och är en del av Agua Caliente Indian Reservation. Eftersom det var 40 grader varmt och gassande sol, så valde vi att inte ta en lång promenad, trots vackra omgivningar. Turen runt Andreas Canyon, som är den minsta kanjonen, är ca 2 km lång och halva turen går i skugga medan andra halvan är i sol vilket passade oss bra. Om man har något bättre kondition än oss, tål stekhetta bättre eller har turen att besöka Palm Springs på en svalare dag, så finns både längre och mer krävande vandringsleder.  Inträde till nationalparken kostar 8 dollar för vuxna och betalas kontant vid infarten till parken.

Dag 10 och 11: Palm Desert och Phoenix
På väg till nästa stopp i Phoenix passerade vi Palm Springs grannstad Palm Desert. Där passade vi på att besöka The Living Desert, en gigantisk djurpark med djur som lever i öknen eller på savannen i Amerika och Afrika. Här finns ett fjärilshus där man kan se fjärilar och kolibrier på nära håll, man kan mata girafferna eller se en show om de olika djuren i parken och titta på allt från fåglar, reptiler och amfibier till däggdjur som mexikansk ökenvarg, hyenor, gaseller och olika kattdjur. Inträdet kostar 14,25 dollar för vuxna och 7,75 för barn. Glöm inte vattenflaskor. Besök gärna Living Deserts hemsida för program och tider för de fantastiska djurmötena, matningarna eller information om vilken tid på dygnet som är bäst att besöka parken med mera.

Efter besöket i djurparken begav vi oss mot Phoenix och precis som under de tidigare långa sträckorna i bilen, så lyssnade vi på ljudboken vi köpt och laddat ner till min iPhone innan vi reste från Sverige. Vi hade valt att lyssna på Shutter Island, en kriminalroman som utspelar sig i USA och stundtals sögs man in så mycket i bokens levande berättelse att man glömde resten av omgivningen. Detta hände givetvis oss på vår bilfärd till Phoenix. Så när vi svängt in vid hotellet Xona Resort Suites och stängt av motorn men satt kvar i bilen för att lyssna på den spännande sekvensen då huvudpersonen börjar tro att han är sinnessjuk och paranoid, blev vi något förskräckta då bildörren plötsligt öppnades av en enormt påstridig bell boy som började uppmana oss att kliva ur bilen. Då vi påpekade att vi behövde några minuter att samla våra saker försökte han nästan dra oss ut ur bilen, öppnade bakluckan och började plocka ur vår packning. Situationen blev för oss nästan obehaglig och samtidigt lite lustig. Den påstridiga killen trodde att han erbjöd service medan vi gjorde allt för att bli av med honom. Behöver vi tillägga att han inte fick någon dricks?

Vi stannade i Phoenix ytterligare en natt och då resan hittills varit ganska späckad med upplevelser och vår uppfattning om hotellet ytterligare solkats av dålig service, halvtaskig mat och lövtunna väggar som inte gav mycket sömn, kändes det ganska skönt att ta sovmorgon, slappa en hel dag vid poolen (som trots resten av hotellet var riktigt bra) och sedan se en bio på kvällen. Dagen därpå reste vi vidare norrut mot Grand Canyon. Om det förtäljer nästa avsnitt.

Gör vår resa
Vi reste med researrangören Swanson’s som ordnade resa, boende och bilhyra, men givetvis kan man göra resan på egen hand. Här är några nyttiga länkar för er som vill göra samma resa som oss:

Turistinformation – Laguna Beach
Turistinformation – Palm Springs
Besöksinformation – Indian Canyons
Vårt hotell i Palm Springs: Renaissance Palm Springs
The Living Desert, Palm Desert
Turistinformation – Phoenix
Vårt hotell i Phoenix: Xona Resort Suites

Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera: