Från San Fran till Vegas – en bröllopsresa, del 1

I oktober 2010 åkte jag och min nyblivne make på vår efterlängtade bröllopsresa till USA. Bröllopsresan fick vi av våra bröllopsgäster och destinationen var hemlig fram till bröllopsfesten då vi fick ledtrådar under middagen som skulle hjälpa oss gissa vart vi skulle resa. Under tre veckor reste vi från San Francisco, längs Highway 1 till Los Angeles, vidare österut till Palm Springs och Phoenix, till och runt Grand Canyon med slutdestination Las Vegas. Det var en resa som vi sent kommer glömma och därför vill jag dela med mig av våra fantastiska upplevelser så att även andra kan få uppleva dem. Här är del 1 av vår bröllopsresa:

Vi anlände hungriga och utmattade i San Francisco ganska sent på kvällen och bestämde oss för att ta en bit mat. Vårt hotell låg mitt i det finansiella distriktet där den stora shoppinggatan Market Street ligger. Jag var supersugen på KFC, så vi letade fram det närmaste stället som låg på Eddy Street. Big mistake! Vi insåg snart att bara någon gata in från Market Street ändrades stämningen från ljus och modern till mörk och läskig och vi passerade flera obehagliga typer på vägen. När vi kom tillbaka till hotellet välbehållna fick vi veta att just kvarteret mellan Turk och Eddy Street är det farligaste i San Fransisco och vår guidebok varnade turister från att gå dit på efter mörkrets infall… Så ett tips innan ni beger er ut på nattliga vandringar på er resa till USA är att ta reda på vart man inte ska vara på kvällarna.

Dag 1: San Francisco
När vi vaknade efter ett par timmars sömn var vi ordentligt jetlaggade men taggade inför vår första dag i San Francisco som blev en riktig sightseeingdag. Vi åkte både gamla cable cars  (som är ett måste vid ett besök i SF), spårvagnar och galet ryckiga men snabba trådbussar, vi besökte turistfällan Fisherman’s Wharf och de viktorianska husen på Alamo Square (husen som syns i introt till teveserien Huset Fullt). Vi åt lunch i China Town och middag i de gamla hippiekvarteren kring Haight Street.

En sak att tänka på när man budgeterar inför en resa till USA är att det sällan ingår frukost i hotellpriserna och det är ofta dyrt att äta och ganska dålig kvalitet på frukosten på hotellen. Men vi hade turen att hamna nära Posh Bagel, ett superbra bagelställe som låg en bit längre ner från gatan där vi bodde. De serverar både bagels, frukostmackor, kaffe, färsk frukt med mera. Bagelställen finns dock över hela USA och håller ofta bättre eller lika bra kvalitet som hotellfrukostarna, men till betydligt rimligare priser.

Dag 2: Golden Gate Bridge, Sausalito och Tiburon
Dag 2 hyrde vi cyklar på Blazing Saddles vid Fisherman’s Wharf (för en heldag betalade vi USD 99 för två cyklar med försäkring samt båttur Tiburon-San Francisco). Priserna beror på vilken kvalitet på cykel man vill ha, om man vill ha försäkring och för hur många timmar man vill hyra. När man hyr får man även en karta på den rutt man önskar cykla med ungefärliga tider och distanser inritade på kartan. Vi valde att cykla över Golden Gate Bridge till Sausalito där vi åt lunch. I Sausalito kan man välja att cykla eller ta båten tillbaka, men vi valde att fortsatta längs kusten till Mill Valley och de gigantiska Redwoodträden där vi tog en frukt och kaffefika. Sedan fortsatte vi söderut till Tiburon där vi tog båten tillbaka till San Francisco. Vi kom just när båten skulle lämna hamn så vi hann inte stanna i Tiburon, men här finns flera mysiga restauranger för den som vill stanna och äta middag.

Cykelturen var ca 3,5 mil lång med ett flertal branta stigningar som kan cyklas av såväl nybörjare som avancerade cyklister, men man bör ha en bra grundkondition om man ska cykla hela turen. Glöm inte att ta med rikligt med vatten, solkräm för nästippen och klä dig efter väder.

Följ gärna med i nästa del av vår bröllopsresa som kommer att avhandla första delen av vår resa längs med den kaliforniska kusten på highway 1 till San Luis Obispo.

Gör vår resa
Vi reste med researrangören Swanson’s som ordnade resa, boende och bilhyra, men givetvis kan man göra resan på egen hand. Här är några nyttiga länkar för er som vill göra samma resa som oss:

Hotell i San Francisco: Galleria Park Hotel
Posh Bagel på 270 Sutter Street
Hyr cyklar med Blazing Saddles
Turistinformation – San Francisco

Klicka på bilderna ovan för att se dem i större format

Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera: