Min bebis sover!

Gick precis in i vecka 23 av min graviditet så jag har alltså klarat av mer än hälften av tiden och jag mår bättre än jag förtjänar. Jag är visserligen trött och har en del foglossning (har även mått illa av och till), men i jämförelse med vissa andra mår jag väldigt bra. Min lilla Frö lever loppan där inne i magen och om inte mitt barn får någon bokstavsdiagnos, så blir det i alla fall en livlig rackare!😉

Läste att ett barn som är för tidigt fött har en mycket större chans för överlevnad om man passerat gravidvecka 23. Det är helt galet att tänka att barnet i magen är så stort att det skulle kunna överleva efter en födsel. Visst, jag känner barnet göra kullerbyttor och sparkas. Jag undrar till och med var en sån liten varelse kan få all styrka ifrån till de ibland onödigt hårta sparkarna, men att det är en riktig människa som gör allt det där är för overkligt för mig att greppa. Jag har en levande varelse i magen och ska bli mamma! GALET!

Samtidigt är det det som skrämmer. Det finns massor med historier om för tidigt födda som inte överlever. Likaså om missfall efter vecka 23. Familjer som lämnas i spillror efter saknaden från ett efterlängtat barn som aldrig kom eller inte stannade. Jag hoppas innerligt att jag slipper uppleva en sådan hemsk förlust och mina tankar går ut till dem som varit med om det. Men än så länge är såväl jag som mitt barn välmående, så jag tror att jag kommer få en underbar och sprallig unge som är lika galen som sin far och med ett obamhärtigt temperament som sin mor!  Vad tror ni?

GRAVID VECKA 23
Barnet
Bebisen är nu omkring 29-31 cm och väger omkring 600 gram. Ansikte och kropp liknar nu allt mer en dem hos en nyfödd. Barnet har nu börjat bilda underhudsfett i rask takt, men är fortfarande lite röd och skrynklig då huden bildas fortare än fettet. Bukspottskörteln mognar nu och har börjat bilda insulin. Barnen rör sig mycket nu, även om det börjar bli allt trängre där inne. Ben, muskler och organ växer hela tiden.

Nu har barnet börjat växla mellan vakenhet och sömn (mitt barn sover!!) och kan höra när du pratar, eller spelar musik. Läppar och näsa har börjat anta rätt form och nu finns även tandanlag i käkarna. Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Mamman
Du har oftast gått upp omkring 5-7 kg og din livmoders översta del finns nu ca 3 cm ovanför naveln. Vid den här tiden kan man känna av så kallade Braxton Hicks-kontraktioner, som är ett sätt för livmodern av öva sig inför födseln. Många kommenterar nu om din mage är för stor eller för liten, detta kan dock endast en barnmorska ta ställning till. Det är vanligt att man börjar få halsbränna och att man behöver gå på toaletten oftare. Många kan känna regelbundna små pickanden, det är bebisen som fått hicka när den svalt fostervattnet.

Nu är det bara två arbetsdagar kvar till jul, sen ska jag, Frö och resten av familjen åka till Hjortnäs för att fira jul med min familj och sedan bär det av mot Ramundberget.

GOD JUL!

Det här inlägget postades i Familj & relationer, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

