Danska medier förbjuder djuplänkning

Förstår inte riktigt. Läste Vassa eggens blogginlägg Danska dagstidningar förbjuder djuplänkning idag. Han skriver om hur danska dagstidningar försöker förbjuda direktlänkar till artiklar. Istället är det meningen att man bara ska få länka till tidningarnas huvudsidor. Orsaken ska vara att Google news inte ska kunna stjäla deras internettrafik och därmed tjäna pengar på deras nyhetsflöde. Tyvärr blir ju effekten, precis som Vassa eggen skriver, den raka motsatsen.

Varenda människa som har jobbat lite med sökmotorsoptimering (SEO) och adwords vet att ett företag tjänar på att finnas så tillgängliga som möjligt för Googles spindlar. Allt fler företag skickar sina marknadsavdelningar på googleutbildning. Det finns till och med certifikat man kan ta som anställd som verifierar hur duktig man är på SEO och adwords m.m. In fact, att inte arbeta med SEO är näst intill idiotiskt i dagens läge och jag förstår verkligen inte tidningarnas oro. Man kan ju i vilket fall som helst bara läsa delar av artiklarna på Google news. För att läsa hela artikeln måste man klicka sig in på tidningens hemsida. Dessutom är varje länkning till tidningen (oavsett om den kommer från Google eller någon annanstans) ett plus när man rankar webbsidors besöksrate. So what om Google tjänar en länk på tidningen, tidningen tjänar ju på Google.

Varför lägga så mycket krut på att förbjuda Google News? Men herregud människor, inse fakta. I dagens media gäller det att synas och höras på internet. Det är trafiken in och ut på tidningarnas siter som säljer annonser och ger tidningarna fler besökare. Och idag är det Google som leder den kanalen. Vill man vara med får man finna sig i det. Man kan inte hindra dem genom att hindra läsarna. Då väljer vi att läsa någonstans, där vi får länka. Om de danska dagstidningarna vill hindra Google kanske de ska hitta ett sätt som inte hindrar dem själva. Cuz it’s gonna backfire people!

Läs mer om danska mediernas påhittiga förbud här.

Det här inlägget postades i Marknadsföring & PR och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s