Att ha en theme song

Vid sekelskiftet, närmare bestämt 1997-2002 gick en tv-serie som hette Ally McBeal, som väl de flesta är bekanta med. Serien handlade om den lite neurotiska och osäkra advokaten Ally och hennes mer eller mindre knäppa kollegor på advokatbyrån. Ally rekommenderas av sin psykolog att hitta en theme song. En låt som alltid gör henne glad och som får henne att skapa mod inför en svår situation. Denna idé tog jag fasta på.

Jag valde en theme song som heter Video av sångerskan India.Arie som handlar om att hon inte är smal och snygg som tjejerna i musikvideorna men att hon älskar sig själv ändå. Så varje gång jag kände mig deppig eller modet svek mig så började jag lyssna på Video. Det funkade faktiskt! Och tanken på en theme song har funnits med sedan dess. Det är inte alltid Video jag spelar, jag har olika pepplåtar för olika sammanhang – Don’t stop believin’ av Journey spelas till exempel friskt inför en hockeymatch liksom Levels av Avicii. Men alla låtar har samma syfte – att peppa och lyfta upp mitt mod och få mig i rätt stämning inför det som komma skall. Prova själv. Hitta din theme song och se om du får lite extra jävlar anamma. Det viktiga är inte innehållet i texten utan hur du känner när du lyssnar på den – Lycka till!

Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Vad tycker du om inlägget? Kommentera:

